Tuesday, December 1, 2009

pengantin lelaki takut tok kadi?

ada ke?

menyingkap perbualan di YM dengan sorang sahabat yg akan berjabat tangan dgn tok kadi dlm sebulan lagi..

aku: bro ni dah mentally & physically ready ke nak jadi laki org nih?
dia: ready dah. lama dah
aku: dah practice ayat "aku terima nikahnya.." ?
dia: "I DO" aje.haha. tok imam skarang ni byk yg buat bidaah. kalau ikut syarak, ijab + kabul je dah selesai. ni tidak. sekali nafas la.. takle ketar la.
aku: ...

ha~ memandangkan inche bro nih seorang yg saya tau mempunyai ilmu agama, malah sangat faham selok belok islam sendiri..saya hilang kata-kata..bukan tak nak betah, tapi macam hendak mengiyakan kata2 dia..

kalau pikir2 balik, betul la kan? wajib ke sekali nafas jek? kalau pengantin perempuan tu nama dia panjang2, nak nak nama yg moden-moden. tak ke tok-tok kadi pun tergeliat lidah nk nyebut??

syarat sah nikah
----------------

Ijab: ucapan yang terlebih dahulu terucap dari mulut salah satu kedua belah pihak untuk menunjukkan keinginannya membangun ikatan.

Qabul: apa yang kemudian terucap dari pihak lain yang menunjukkan kerelaan/ kesepakatan/ setuju atas apa yang tela siwajibkan oleh pihak pertama.

tang mana kata mesti sekali nafas??iye ke?



p/s: tok imam di atas tidak merujuk kepada mana-mana tok imam yg 'ter'baca blog nih..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...