Tuesday, September 27, 2016

Potty Train

How to potty train your child in 3 days.
Penipu. Aku baca semua tips tapi tak berjaya.

It took me more than a week. Tapi apa pun berbalik kepada penjaga / parents. 

Aku baca punya baca, semuanya berbalik pada kami. Umi. Bapak. 

So aku share our method.

Aku siap beli potty toilet untuk anak aku. Siap mintak tips kat kawan-kawan how to potty train within 3 days. 

Cita-cita tinggi! 3 hari dah sudah. 
Pooodah.
Sudahnya potty toilet tak guna pun. 

So tips aku adalah:

TIP [1]
Sabar dan sabar dan sabar.

You gonna need it.

Aku potty train Adhwa masa dia dah 2 tahun lebih. Dah boleh bercakap (pelat pun takpe, janji boleh cakap). Dah faham dan dah bersedia. 

Ingat ye, bukan mak pak je kene bersedia, anak pun kene bersedia.

TIP [2]
Belikan training pants. Pastu takyah pakai baju. Biar berlengeng kata orang tua-tua. 

Contoh seperti dibawah.

ihsan google

Kenapa perlu training pants?
1. To absorb pee (sebab anak tak sempat lari ke bilik air)
2. Re-usable.

TIP [3]
Biarkan anak kencing.
Haaa?? 

I'm serious. Selagi anak tak kencing dalam seluar, selagi tu dia tak rasa nak bagitau nak kencing. Potty seat / toilet ni tak payah beli. Membazir. Tak guna.

Sebetulnya beginilah jujukan masa aku train Adhwa dulu:

Kencing kali pertama : Pegang-pegang seluar (dah basah)

kali kedua : Pegang-pegang seluar (dah basah)

kali ketiga : Pegang-pegang seluar (dah basah)

Kali keempat : "Umi, wa nak kencing la," (tapi masa tu seluar dah basah). But this is a good sign tau sebab dia dah pandai bagitau. So mak pak jangan marah, jangan stress. Because this is good.

Kali kelima & keenam : read kali keempat.

Kali ketujuh : "Umi, wa nak kencing la," this time dia dah pandai berlari masuk toilet. 

Insyaallah masuk kali ke 10, dah pass with flying colors. hehehe

Tapi biasa la tu. Kita sebagai mak pak ni kene rajin bertanya. Kekadang dia ralit main sampai tak perasan. So redho je lah ye. 


Kita-kita masa kecik entah-entah lagi teruk. 

TIP [3]
In between kali pertama hingga sepuluh tu, make sure kita tengok masa. Set every 30 minutes bawak dia pergi toilet. Ajar dia untuk kencing walaupun tak rasa nak kencing.

Macam Adhwa, sejak pandai kencing dalam bilik air, kejap-kejap dialog dia gini :

"Umi, wa nak kencing la.."

Kau jangan marah pulak. Dulu dia kencing sepah ko marah. Ni nak gi bilik air pun ko marah. Dia suka main air tu. hehe


Have fun potty train!








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...