Friday, August 26, 2016

Post Pregnancy Problem [Susah Berak Lepas Bersalin]

Assalamualaikum,

Ramai antara kita yang bermasalah untuk membuang air besar atau bahasa mudahnya, berak. Terutama sekali, yang bersalin secara normal. Ada kesan koyak samada kene gunting (ouch!) atau koyak secara natural.

In my case, aku pun termasuk dalam golongan bermasalah untuk berak. 

Memang susah nak membuang. Sebab kita rasa fobia. 
Baru jahit kot! Salah teran kang koyak camne? 
Ingat ke bersalin dah hilang azab. Ada azab kene jahit pulak!

Ok tips yang aku sendiri alami dan boleh kongsi :

1- JANGAN minum air milo. 
Sebab air milo akan buat najis keras.

2- KERAP minum air ribena atau air oren atau air lemon. Beli lah brand apa pun takpe. Aku dulu amik yang brand tesco je. Janji air yang masam-masam sikit rasanya. Buat peka-pekat lagi bagus. Sebab air tersebut membantu melembutkan najis.

Last resort kalau dah try macam-macam tapi jadi jugak, ubat.
Boleh beli kat mana-mana farmasi.


Ubat Lactul ni botol dia macam ubat batuk je.


1. Lactul Solution
Macam takde rasa apa pun. Tapi pekat macam madu. Warna pun ala-ala madu.
Makan 1 tudung botol tu. Insyaallah dalam 30minit - 1 jam akan rasa nak berak dan najis lembut.
Berkesan. Serious.




ihsan google.

2. Enema.
Picit kat lubang punggung. Jangan kau buat makan pulak.
Nasihat aku, pi masuk jamban siap-siap kalau nak guna ubat ni. Sebab effect dia kurang seminit.
Berkesan jugak.
Cuma kita takut-takut nak masuk ke punggung. Ye lah, ada jahitan lagi kan.

Ubat-ubat tu semua atas keprihatinan suami aku. Dia kesian tengok bini dia menangis malam-malas sebab tak boleh nak berak. 
Bukan tak boleh, tapi takut. 
Pernah dekat 30minit aku bertapa dalam jamban tu. Tapi tak berani nak berak sebab sakit.

Jadi suami-suami di luar sana, belikan lah untuk bini. 
Standby. Kesian kat bini.

Semoga membantu.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...