Tuesday, April 6, 2010

spending my Annual Leaves in HUKM -part II

yg bagusnya tentang HUKM nih (since they're private hospital) nurse akan call kita a day before the appointment with the doctor. as a reminder. which is good.

appointment was set at 10am. i was early (30min je pun) with my mum who occasionally brings her novel and wait patiently next to me. memandangkan tujuan appointment ni adalah untuk memasukkan kamera dalam perut a.k.a. endoskop, aku dinasihatkan utk berpuasa bermula jam 12 mlm tadi. no food. drinks - okay. errk..puasa ke tu?? haha

back to the hospital. aku tunggu turn utk di endoskop. seorang nurse panggil aku. bukan utk start process endoskop tu, tp utk masukkan jarum kat tangan.

nampak biasa je kan? tapi sakitnya masukkan jarum ni..Allah..pedihhh

Lepas tu..haha apa terjadi sewaktu jarum dimasukkan.. malu nk citer wei! aku pitam. fuhh! luckily my mum standing nearby. otherwise, aku dah sujud kat lantai spital tu. sedar sikit je aku perasan nurse yg ditugaskan mencocok jarum ni dah pucat lesi.. tu la. tadi time dia cocok-cocok tangan aku.. mulut pot pet pot pet.. sudahnye.. akuuu jgk yg sakit. sempat jgk la nurse yg sorang lagi yg tengah cari urat kat tangan pakcik tu. pakcik tu boleh tahan la gemuknye.

"susah sikit ye pakcik nak cari urat pakcik ni.."
"ye ke? badan besar camni pun susah nak cari ke?" pakcik tu dah pucat jgk muka dia.
"yela pakcik. kurus sangat pun susah. gemuk sgt pn susah.." wahhh..sempat dia melaser kat aku lak tu.
"ye lah"
"sakit sikit ye pakcik, tahan ye.."

ha..bukan sakit sikit. sakit byk tau!

then aku tunggu kat kawasan lain plak. tunggu turn utk endoskop. jam dah pkul 1230. turn aku tak sampai2. perut dah lapar giler. aku dah merengek kat mak aku. nak beli roti pn jadi la. tapi mak aku buat pekak je. huhu

10min lepas tu abah aku sampai. terkejut aku nampak abah aku.
"penat abah jalan kaki.." abah duduk sebelah aku sambil urut2 kaki dia.
terkejut la aku. nape jalan kaki? bukan dekat pun rumah - hukm.
"laaa.. nape jalan kaki bah?" aku dah kesian kat abah aku. yela.. umor dah 25 (that time) tapi masih di bawah jagaan mak abah. masih lagi buat mak abah risau. in fact, mak aku amik cuti utk teman aku. huhu. terharu giler. padahal endoskop ni minor je.
"abah igt nak bawak motor, tapi abah rasa dekat je. abah jalan kaki la.."

jgn tak tau, kobena - hukm tu mau 3km. letih nk berjalan kaki. kalau naik motor tu boleh maaf lagi la. ni jalan kaki.

then giliran aku tibe.. around 1pm jgk la.

"awak baring kat sini..mengiring.." doktor tu bagi arahan. mak abah dok luar. takle tgk.
"kain ni, sy letak kat tudung awak," sorang lagi doktor bgtau. dia letak kain kaler hijau kat leher aku.
doktor tu, Dr. Syeikh Anwar suruh aku nganga mulut sbb nak letak ape-tah-name-mende-tu kat mulut aku. so aku stay ternganga (buruk giler nganga besar2) pedih wooo. kebas mulut aku.
then dia tunjuk bekas kecik isi ubat, sambil dia kata, "Dr. akan masukkan ubat ni dalam mulut azura. Awak mesti telan tau. Jgn tahan kat kerongkong," nasihat doktor tu buat aku berdebar-debar.
"Telan tau. Ni ubat tidur. Jgn cuba lawan tidur sebab kalau awak lawan tidur, awak akan rasa sakit," pesan Dr Syeikh Anwar tu lagi. aku angguk je la. nak jawab tak bleh. mulut dah ternganga.

dan-dan rasa pahit-payat-kelat sume ada biler doktor tu bg aku telan ubat. bukan telan. minum ok!! yaiks!!

what happen after that? aku tak tau. sbb aku tidur all the way until the process ended. bukak mata je, mak aku terus dtg kat aku..bawak roti krim 4 bungkus. air 2 botol.. haaa. lapar? makan! hehe

aku taktau la berapa lama aku tidor. aku rasa hangus jgk la zohor aku. but seriously, i cant remember.

tengok2 kat tgn aku dah takde jarum tu. agaknyer nurse dah cabutkan time aku tidur.

then? balik. on the way back, mak ckap doktor pesan, pemakanan mesti jaga elok2. sbb doktor bagi sekeping gambar scan ada 4 partition. ceeewah. macam format hardisk lak siap ada partition. hahaah.
doktor cakap, 3 imej tu okay, tapi 1 lagi tu tak. ada merah2. luka. so doktor bagi aku a bunch of pills yg aku rasa macam aku ni ada penyakit jantung lak bile tgk ubat byk2 camtu.

but thats the story. how i spent my 2 Annual Leaves in HUKM.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...