Thursday, January 14, 2010

..aku kuli

Arini ingat lepak opis jek. Bos pun takde ckap nak kene gi site ke gi jumpa client ke. So, pakai jubah sudah..

tapi baru jap tadi bos sampai. dia ckap:
Bos: zura petang ni ada nak pergi mana-mana ke?
aku: takde plak.
bos: OK. ikut saya ke KKR la kalau gitu
aku: OK

ok? aku pakai jubah ni. nak pi site sungguh la tak selesa. kan senang bagitau awal2. tapi dah bos, keje pun on call. kalau tetibe ada server down, tak ke kene jugak pi?

teringat lak masa keje kat MYOB. A company owned by the gov of australia, kat TPM, bukit jalil.

Ada sekali tu abah jatuh motor masa nak pegi surau solat subuh. Luka kat muka, tangan, siku, lutut. berdarah. aku yang time tu tengah siap-siap nak pergi keje, terkejut la kan. abah tu walaupun masih tegap, tapi dah tua. dah 60tahun! mak ada exam. aku plak? aku of cos la amik cuti. orang tua aku kan?

terus la aku bersih-bersihkan luka abah sikit. sesekali abah mengerang. sedih tau tengok abah kita dalam keadaan camtu. lepas tu aku nak amikkan wudhu' untuk abah, tapi abah kata abah larat nak bangun. lepas tu abah solat.

aku naik bilik, call team leader (TL):
aku: hey, i couldnt come to office today. have to take EL
TL: why siti? anything happen?
aku: my dad. he's accident. have to take him to doctor.
TL: can you come to office?
aku: you want me to... what??
TL: sorry siti. please take care of your dad.

setengah jam lepas tu, TL call aku balik

TL: siti, is it possible for you to come to work?
aku: merisa, i told you earlier that my dad was involved in an accident. which part of it that you don't understand?

see? by hook or by crook, mesti datang kerja. aku malas nak bertekak dengan orang yang takde value 'kekeluargaan'. so, aku letak je handphone tu. turns out she told my officemate that i will come to the office around 11am. tapi aku tak pi pun opis. i said, i'll see what i can do. sorry la. dalam keadaan sedih tengok abah camtu, tak tergamak aku nak gi keje.

but then again, that was back at MYOB. here at Tuah Packet, im glad that my bosses, En Rani & En Hisham bukan saja bos yang baik, tapi sefikrah. teringat plak bos nak aku ikut gi KKR ngan dia.

baik bos. dia bos. aku? kuli

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...