Saturday, November 28, 2009

ceritera hari raya adha

salam~

harini..raya!!! yeay!!

alhamdulillah.. raya kali ni jatuh hari jumaat. penuh berkat. oleh sbb hari jumaat juga, byk aktiviti menyembelih a.k.a. qurban ditunda keesokkan harinyer. tsayat tergesa-gesa nk solat jumaat..

anyway.. my raya qurban starts mcm biasa. so pg ni mcm biasa la. bgn. siap2. japg nk gerak g umah nenek (belah mak kat jinjang utara). sebelum tu, gosok baju & kain pelikat abah dl. pastu asmah (adik ipar) gosok bj melayu laki dia a.k.a. adik lelaki saya. pastu..saya plak gosok bj saya..ntah cmne, agaknyer terlalu smgat nk pakai baju tu..terhangus la plak..aduyaiii!!

kitorang gerak g umah nenek dlm pkul 10 rasenyer..lepas abah & adik lelaki saya balik solat raya..then, gerakla 2 kete g umah nenek.meriah gak la.umi ani, ami yaya, umi salmah & sepupu sepapat sume ada..yg paling hepi time raya ni biasala..bdk2..bkn dpt duit raya pun raya kali ni..tp sbb bkumpul ramai2..sepupu pn byk yg kecik2 plus anak buah saya 2 org. insyaallah, thn dpn ada tambah sorang lg anak buah yg on the way. br lima bulan (kakak sulung).

raya kalini pn meriah salah satu sbb nyer, abg ipar saya ada sekali (then, he was sri lankan, now is singaporian).. almaklumlah, tak reti berbahasa melayu. compared to my sis yg bole la nk kata bahasa tamil dia quite improved la..lgpun mertua dia tak tau english. so, akak saya kene la blajar tamil. abg ipar saya ni suka melawak org nyer. nasib baik jgk la mak ayah saya tau bahasa inggeris. gelak guling-guling jgk la time dia melawak.

hidangan raya kali ni? mcm biasa:
1. ketupat
2. rendang ayam
3. kelapa
4. sambal daging yg super pedas but super delicious!!
5. lemang (umi salmah bawak)
6. 2 biji kek besar. secret recipe lagik! abg ipar saya bli. perisa peach + perisa nuts. kalo bli perisa chocolate cheese lagik sedap kan? hahaha. tak reti bersyukur lgsung saya nih.

then bler dah ramai dtg, saya dok luar. amik angin ngan ami yahya + umi yan (bini dia).sambil2 bercerita ttg keje baru saya. dia terkejut gak la sbb katanyer saya sng dpt keje. alhamdulillah..2bulan gak menganggur baru dpt keje baru. masin sungguh mulut kawan baik saya. katanye insyaallah 2 bln dok umah,mesti dpt keje baru.thanks for your prayer! mcm biasa la..borak2.then kuar plak soklan cepu cemas.
"zura biler lagi?" haaa. kalo soklan cmni..paham2 je la mksud dia. "insyaallah..doa2 la.nk kwin ni sepatutnyer mudah.tp pemikiran masyarakat kita ni,nampak agak ssh..harap2 by end of next yr, dptla.."

hm..pak + mak sedara saya mengiyakan je. mmg betul pn..kang, kalo hidang roti canai kang, ada plak kata tuan rumah tak beradab..hai..cmne nk kawin tu?

"tp takpe la zura..ami dl pn takde simpanan. tp bler nk kawin, byk je jln yg Allah tunjukkan. permudakan utk kita..ni dah bersedia ke? mental kene sedia tau. masak2 kene pandai. jahit baju kene pandai. jaga rumah kene pandai.."
wahhhhhh..masak simple2 tu bleh la.tp nk masak hebat2 tu gigit jari jgk la.hahah.cmne nk kawin ni??jahit?blehla kalo baju terkoyak tu..tp kalo bagi kain ela kat saya then soh saya jait baju sepasang..saya anto kedai je la bang. (kunun ayat sang istri).hahah

ptg around 3+ kami balik umah balik. sbb nak balik kampung kat bukit larang, melaka. tapi..matsaya dah ngntok. esokla sambung cter. kalo igt. haha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...